Dvě pražské dvojice DBKL a MNDT znovu spojily síly, ovšem tentokrát po nezvyklé ose. Zatímco na loňské desce Prototyp spolupracovali rapeři ŘMDH1 a BENZÍN s producentským duem ODODDNT a USELESS INDEPENDENCY na víceméně předvídatelném půdorysu, tento podzim si připravili poněkud odlišný setting. Ve dvojicích MC/producent vydávají hned po sobě dva odlišné projekty na hranici EP a alba a ukazují, kam je spolupráce a nové vlivy posouvají.
Sedmitrackové mini-album VERVA dvojice BENZÍN a ODODDNT se nese zejména v duchu tanečních žánrů a UK soundu. ODODDNT se postaral o posluchačsky přívětivou, avšak originální produkci, která, i díky kompaktnosti alba, stíhá vystřídat mnoho poloh – od grimu, přes drill, až po liquid DnB. Po lyrické stránce se jedná o čistý rap. Od osobě laděných ego-tripů, jako jsou úvodní singly 100 a Verva, přes žánrové tracky, jako jsou HOMMage, na které si střihl sloku o naší nejoblíbenější počítačové hře sám producent, či Chrom, kde Benzín a ŘMDH1 zachycují atmosféru dob velké angažovanosti v graffiti světě, až po osobní výpovědi a smíření v podobě písní Černá a Bílá a Mrak.
Projekt doprovodily dva provázané videoklipy na výše zmíněné singly 100, kde je kolážovou formou animované intro a hook, a Verva, ve kterém na mikrofonu i před objektivem opět hostuje ŘMDH1.
O týden později dropují ŘMDH1 a U//I svůj již druhý kolabo projekt. Po EP Vůně (2021) přichází sequel ve formě EP SMRAD. Na něm se po instrumentální stránce noříme do vod špinavých a agresivitou nasáklých beatů, které ze všeho nejvíce sjednocuje silná prezence perkusivně laděných melodických prvků a obrušování zavedených trapových postupů. Nechybí tak náznaky grimu, drillu a samplované úryvky se střídají s čistě syntetickými prvky.
Tematicky i formálně se Řemdih vrací k poloze, kterou razil na starších deskách DBKL a znalci diskografie si ji mohli dosyta užít na sérii mixtapů ADHD. Jde v zásadě o konzervativní ego-reprezentační a posluchače dissující texty, posunuté ovšem značnou mírou specifičnosti jednotlivých punchlines. Například v sedmiminutovém tracku Sysel se tak vedle sebe potkají Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, knihobudka v Dobříši a rozličná zvířena od tapíra přes platýze až po drobné hlodavce. Rap se tak dostává na hranu absurdity a sebeironického humoru, aniž by parodoval tradiční rapové klišé, z nějž hojně čerpá. Celý 22minutový projekt doprovází série ilustrací, v nichž Řemdih, vlastním jménem Tomáš Staněk a profesí ilustrátor, doplňuje a rozvádí jednotlivé motivy tracků.
Autor: Stuart