První dubnový den roku 2011, tedy přesně před 10 lety, vyšlo debutové album britské zpěvačky Katy B s názvem On A Mission. Na něm se producentsky podílela řada známých jmen, vstřebávalo v sobě několik žánrů elektronické hudby a stíralo rozdíl mezi klubovým zvukem a komercí.
Vraťme se ale ještě o pár měsíců zpátky, konkrétně do srpna 2010. DJ Zinc v té době razí nový styl crack house na svých stejnojmenných kompilacích a postaral se i o produkci tracku Louder. Právě v tomhle klipu, s logem Rinse FM na tričku a za zvuku „I have been awake for a day now, twenty four hours, yet still I want it louder“, nakráčela Katy B přímo do našich postpubertálních srdcí. V té době jsem začínal s DJingem, ve velkém hltal kromě drumandbassu i všechny možné elektronické styly, všechny nové releasy… Takže tenhle text bude trochu o vzpomínání a snaze odpovědět na to, jestli singly i album od Katy B u mě po tolika letech znovu obstály kvůli kvalitě nebo z čisté nostalgie.
Brzy po Louder následovala další předzvěst chystaného alba, které se postupně připravovalo již od roku 2007. Byl to dubstepový single Katy On a Mission. Tím se dostáváme k dalšímu zásadnímu milníku, eponymnímu albu Magnetic Man (Skream, Benga a Artwork). Jeden z vrcholů dubstepové vlny, kde se Katy B objevila v tracku Crossover a hlavně hitovce Perfect Stranger, která se stala součástí i jejího alba. V prosinci 2010 vychází ještě Lights On s hostující Ms. Dynamite, poslední ochutnávkou před vydáním alba je na konci března 2011 single Broken Records.
A konečně k albu samotnému. Jak už jsem zmínil na začátku, potkala se na něm celá řada elektronických stylů, rovných i více či méně zlomených beatů, ale i prvky typické spíše pro R&B. Byla zde cítit také inspirace rave vlnou z devadesátých let. Výsledek byl ten, že On A Mission se setkalo s kladným přijetím u kritiky, širokého publika (o čemž svědčí přední umístění několika skladeb v UK Singles Chart) i mezi klubovými fanoušky. Termín „underground“ bych raději nechal stranou. Velkou část alba produkoval Geeneus, zakladatel Rinse FM, ruku k dílu přiložil i na začátku zmiňovaný Zinc, Magnetic Man, potažmo samotný Benga. Řada dalších zvučných jmen dala za vznik i několika remixům. Produkce byla na skvělé úrovni, většina tracků by obstála i v pouhé instrumentální verzi, ale byl to nezaměnitelný vokál Katy B, který to posunul právě o ještě jeden level výš. I přes pestrost a rozdílnost, různé nálady jednotlivých skladeb, se podařilo postavit skvěle fungující celek. Ať už to byly dubstepové bangery Katy On a Mission a Easy Please Me, střídající se breakové a rovné pasáže ve Witches Brew nebo repetitivní downtempo podklad v Disappear.
A jak je to s tou nostalgií? Ne, až tolik mi skvělé vzpomínky na tu dobu pohled nepokřivily. On A Mission je opravdu album, které přineslo něco nového, je nadčasové a nastavilo směr pro řadu dalších umělkyň a umělců. A stojí za to se k němu opakovaně vracet. Po něm následovala alba Little Red (2014) a Honey (2016), na kterých najdeme skvělé momenty, ale bohužel taky tuctovější skladby, které skvělý hlas Katy B sráží do šedi průměru a zaměnitelnosti. A na úroveň debutu rozhodně nedosáhla.
Autor: Stuart