Neuvěřitelných dvacet let uplynulo od vydání zlomového třetího alba britské kapely Placebo. Deskou s názvem Black Market Music, která vyšla 9. října roku 2000 u labelu Hut Records, tato trojčlenná formace jednou provždy opustila pomyslnou škatulku brit-popu, s nímž byla do té doby v návaznosti na své předchozí hudební počiny spojována. Z této škatulky částečně Placebo vystoupili skladbou Every You, Every Me, která byla mimo jiné použita ve filmu Velmi Nebezpečné Známosti, až svým třetím studiovým albem však potvrdili, že nejsou jen dalším laciným „odrhovákem“ britské kytarové scény.
Black Market Music sklidilo v době vydání velký úspěch u kritiky i fanoušků. Může za to především cit pro melodii, špinavý kytarový zvuk a také naléhavost zpěvu frontmana kapely Briana Molka, který do svých textů promítl na svou dobu nevídaný depresivní nádech spojený se smutkem a notnou dávkou ironie. Pozvolna gradující deska si pohrávala s posluchači i svými nenadálými zvraty, což je patrné především ve střídání hudebních poloh. Energické skladby jako je například Spite & Malice, kde už tak vynikající souhru kytar a Molkova zpěvu ozvláštnil navíc rap Justina Warfielda, střídají silně atmosférické a zároveň křehké songy, jako je tomu v případě Passive Agressive.
I s odstupem času se vyplatí připomenout si tu skvělou atmosféru, jakou deska Black Market Music ve své době nabídla. Molkovi texty jsou i po dvaceti letech stále aktuální, po zvukové stránce se na ní sice zub času podepsal, silný hudební zážitek však nabízí stále.
Autor: Pavel Aeling